Debussy’s orkestrale meesterwerk La Mer in een magistrale bewerking voor pianotrio van Sally Beamish. Trio Khaldei probeert steeds de grenzen van het pure trio repertoire te doorbreken en heeft een voorliefde voor arrangementen van werken uit het grote symfonische repertoire. Die bewerkingen werpen steevast nieuw licht op orkestmuziek die we dachten vanbinnen en vanbuiten te kennen en zorgen er ook voor dat die muziek kan klinken op podia die ze anders niet bereikt.

De bewerking die Sally Beamish maakte van Debussy’s La Mer is daar een uitstekend voorbeeld van. Haar herorkestratie is geen flauw afkooksel van het origineel maar een perfecte aanpassing van Debussy’s werk aan de bezetting van het pianotrio, alsof Debussy zelf op het einde van z’n leven een tweede pianotrio schreef.
Overbekende muziek herleid tot zijn pure essentie: gebald, kleurrijk, intiem.
 
DE L’AUBE À LA NUIT


Claude Debussy La Mer (arr. S. Beamish)
Arnold Schönberg Verklärte Nacht (arr. E. Steuermann)


La Mer en Verklärte Nacht, twee iconische symfonische gedichten verenigd in één programma.
Zowel Debussy als Schönberg zagen niets in de vorm van de traditionele symfonie en zochten beiden hun heil in het symfonisch gedicht. Dat bood meer vrijheid om buitenmuzikale inspiratie in klanken om te zetten. De zee in al zijn hoedanigheden inspireerde Debussy in 1905 tot het schrijven van een orkestraal symfonisch gedicht in drie delen: De l’aube à midi sur la mer, Jeux de vagues en Dialogue du vent et de la mer. Slechts enkele jaren eerder - in 1899 - baseerde Schönberg zich op het beroemde gedicht van Richard Dehmel en bracht met zijn strijksextet de periode van de laat-romantiek tot een beklijvend hoogtepunt.
 
 

Praktisch

afbeelding a-kaart
prijzen
  • € 10 inclusief glas cava of fruitsap
  • Kansentarief

Extra

Reserveer per bubbel
Vergeet je mondmasker niet
De bar is enkel open na de voorstelling

Lees zeker onze aangepaste info voor de laatste coronaregels op www.ccdeurne.be/corona