Sofya Melikyan legt een brug tussen haar geboorteland Armenië en Spanje, waarheen ze als 15-jarige met haar ouders emigreerde. Het kleurrijke Spaanse (culturele) leven drukte zijn stempel op haar vorming en ligt nog steeds nauw aan haar hart.

Toen Sofya de cyclus Goyescas van Enrique Granados instudeerde, bezocht ze frequent het Prado in Madrid met zijn prachtige collectie rond Francisco de Goya. Ze wilde zich helemaal onderdompelen in zijn thema’s, het intrigerende spel met licht en schaduw en de gelaagdheid ervan. Zo kon ze ontdekken hoe briljant Granados het coloriet en het verhaal van Goya omzette in klanken. Van het nog tonale en hele lichte Requiebros (de complimenten) wordt zijn stijl doorheen de cyclus alsmaar donkerder om bijna atonaal te eindigen. De Goyescas zijn een schitterend portret van het Spaanse leven in de overgang van de 18de naar de 19de eeuw en het hoogtepunt van Granados’ intense zoektocht naar muzikale vrijheid binnen een klare structuur.

In de 20ste eeuw staat Federico Mompou centraal als componist van muzikale parels vol eenvoud en oprechte emotie. De Variaties op een thema van Chopin zijn één van zijn meest doorwerkte composities. Met grenzeloos meesterschap en verbeelding ondergaat Chopins Prelude in A de meest verrassende transformaties.

De Armeense componiste Geghuni Chitchyan (1929) groeide op in Armenia toen het nog deel uitmaakte van de USSR. Haar muziek heeft een bijzondere aantrekkingskracht door de inzet van volkse elementen ontleend aan de Russische, Turkse, Armeense en Iraanse tradities. De vijfdelige cyclus Armenian Bas-Reliefs uit 1972 beschrijft haar leefwereld op een briljante en avontuurlijke wijze.

Praktisch

afbeelding a-kaart
prijzen
  • € 10 inclusief glas cava of fruitsap
  • Kansentarief